Wise IT järjesti viime keväänä tapahtuman, jonka tavoitteena oli antaa meille näkemyksiä siitä, mikä kiinnostaa uutta digitalisoitunutta IT-kykyjen sukupolvea. Pyysimme KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) -yliopistosta kolme opiskelijaa, jotka ovat siirtymässä opiskelusta työelämään, kertomaan, mitä he ajattelevat työnhausta ja mikä on heille tärkeää tai yksinkertaisesti mikä saa heidät päättämään, etteivät valitse jotakin työpaikkaa. Tietenkään ei voi yleistää kokonaista kohderyhmää – mutta tilaisuudessa tuli esiin kuitenkin pari asiaa, jotka on mielestäni hyödyllistä tuoda esiin.

 

1. Puhelin ei ole aina paras työkalu

Tämä on tieto, josta olen itse ottanut opikseni. Tein virheen, kun soitin eräälle opiskelijalle suoraan löydettyäni hänen puhelinnumeronsa. Tarkoitukseni oli pyytää häntä osallistumaan paneelikeskusteluun. Luulin antavani hänelle vinkin, kun ehdotin, että hän lisäisi puhelinnumeronsa LinkedIn-profiiliin, jotta työnantajien olisi helpompi ottaa yhteyttä. Hän olikin sitä vastoin poistanut puhelinnumeronsa, sillä hän oli saanut niin paljon puheluita! Kysy oman organisaatiosi IT-ammattilaisilta, niin kuulet mikä on todellisuus.

Vinkkejä: Ota yhteyttä ensimmäisen kerran muulla tavalla kuin puhelimitse. Ehdokas saa sekä lyhyen esittelyn että mahdollisuuden tutustua yritykseen ennen keskustelua, jotta hän voi kysyä oleellisia kysymyksiä ja antaa hyvän ensivaikutelman. Sähköposti, tekstiviestit, LinkedIn ja muut kanavat toimivat hyvin ensimmäiseen yhteydenottoon.

 

2. Otatko yhteyttä laajasti vai henkilökohtaisesti?

Pidätkö itse siitä tunteesta, että sinut on valittu isommasta joukosta? Kyllä? Niin tuntee oletettavasti myös työnhakija! Jos otat yhteyttä luokan kaikkiin opiskelijoihin tai koko verkostoryhmään, kohderyhmän jäsenet puhuvat hyvin todennäköisesti toistensa kanssa ja ymmärtävät silloin olevansa vain yksi monesta. Jos otat yhteyttä henkilökohtaisesti, muista, ettet lähetä vain standarditekstiä, joka ei huomioi hakijan taustaa tai tulevan uran toiveita. Muista aina, että toisella puolella oleva ihminen ei ole kovin erilainen kuin sinä itse.

 

3. Onko yrityksen verkkosivu vanhentunut?

Ensivaikutelma on ratkaiseva! Kun otat yhteyttä potentiaalisiin ehdokkaisiin, he googlaavat pian yrityksenne. Mitä he näkevät ensimmäisenä? Yrityksen verkkosivuston, joka on vastustanut viime vuosien teknistä kehitystä? Jäykkää ja persoonatonta sosiaalista mediaa? Ei kovin houkuttelevaa.

Vinkkejä: Googlaa yrityksenne ja tarkastele sitä ulkopuolisen silmin. Mitä teistä kirjoitetaan? Miltä verkkosivustonne näyttää? Mikä on ensivaikutelmasi? Pyydä ulkopuolista ja rehellistä henkilöä tekemään samalla tavoin ja antamaan palautetta asioista, joita voisi parantaa.

 

4. Onko sijaintinne keskeinen?

Yli 30 minuutin matka tai matka pois kaupungin keskiosista on todella korkea kynnys kysytyille IT-kyvyille, joilla on monia vaihtoehtoja. Houkutteleva ja tunnettu yritys, jonka toimitilat ovat hieman syrjässä, voi luultavasti houkutella hakijoita, mutta jos matka-aika on liian pitkä tai jos yhteysmahdollisuudet eivät ole hyvät, teidän on mietittävä, miten tämä ongelma ratkaistaan. Toimiston muutto ei ole helppoa varsinkaan isolle yritykselle. Työmatkaongelma voidaan ratkaista etätyöskentelyllä tai muilla houkuttelevilla eduilla.

 

5. Mentori ≠ Esimies

Tarjoatteko työntekijöillenne mentoria? Onko hän sama henkilö kuin esimies? Jos näin on, kannattaa ehkä ajatella tätä uudelleen. Mentori, joka voi tukea, inspiroida ja auttaa kehityksessä, on korvaamaton uran alussa. Tämä ei tarkoita, että esimiehen läsnäolo olisi tarpeetonta, mutta esimiehellä on toinen rooli. Joskus on yksinkertaisesti hyvä olla joku, jolta voi kysyä arkipäiväisiä asioista ja joka voi auttaa tottumaan toimiston tapoihin.

 

6. Esimies = Tärkeä

Sanotaan, että henkilö ei valitse yritystä, jossa haluaa työskennellä, vaan hän valitsee esimiehen. Millaisen vaikutelman annat verkossa esimiehenä? (Kyllä, he googlaavat sinut juuri samoin kuin sinä googlaat heidät). Oletko tehnyt jotakin erinomaista, osallistunut ja rakentanut jotakin suurta, oletko erikoistunut johonkin alaan tai oletko osallistunut johonkin, joka osoittaa arvosi tai kiinnostuksenkohteesi? Ihmiset haluavat saada inspiraatiota ja oppia parhaimmilta!

Vinkkejä: Googlaa itsesi. Epämiellyttävää, tiedän, mutta nykypäivän yhteiskunnassa on hyvä tietää antamansa digitaalinen vaikutelma.

 

7. Pidä lähtökohtana aina itseäsi

Monet muut tekijät, kuten kollegat, palkka, kehitysmahdollisuudet, joustavat työajat, tiimiin kuuluminen ja vastuullinen vapaus ovat tietenkin myös tärkeitä. Siitä, mitä yksi hakija arvostaa, joku toinen taas ei ole kiinnostunut; ihmiset ovat kuitenkin kovin monimutkaisia. Minun paras vinkkini on aina lähteä liikkeelle itsestäsi ja niistä työpaikoista, joita olet valinnut tai joista olet kieltäytynyt. Mikä oli hyvää? Mistä et pitänyt?

Onko sinulla vinkkejä, joita haluaisit lisätä tai omia kokemuksia, joita haluaisit jakaa? Ota siinä tapauksessa yhteyttä!

Tilaa blogimme

Nadja Ekblom

Digitaalimyynti

Olen innostunut ihmisten ja tietotekniikan välisestä vuorovaikutuksesta ja sen vaikutuksesta meihin yksilöinä, organisaatioina ja yhteiskuntana. Tämä johti minut Wise IT:lle, jossa aloitin digitaalimyyjänä vuoden 2017 alussa. Blogissa kirjoitan muun muassa IT-trendeistä (niiden poikkeamista), joita havaitsen verkostoni kautta, omista ja ulkoisista tapahtumista tai kiinnostavista artikkeleista.