Konica Minolta tarvitsi riveihinsä Senior Sales Managerin ja Senior BI konsultin. Vanhaan jumiutunut työantajamielikuva oli haaste, joka selättyi osaavalla profiloinnilla ja raikkaalla viestinnällä.

Konica Minolta on tulevaisuuden Business Intelligence -talo.

– ITS-palveluita, Microsoft-tuotteita, tiedon hallintaa ja tiedolla johtamista, perkaa ITS Director Jani Munne vetämänsä liiketoiminnan ydintä.

Kun Konica Minolta aukaisi kaksi uutta työpaikkaa, oli rekrytointikumppanin hyödyntäminen itsestäänselvyys.

– Työantajakuvamme on konservatiivinen tai olematon tällä uudella liiketoiminta-alueella ja toisaalta haimme huippuluokan osaajia. Tämän yhtälön ratkaiseminen oli ehdottomasti koko yhteistyömme suurin wau-efekti, summaa HR Manager Anrika Granvik matkaa lähtöpisteestä lopputulokseen.

Mitä se käytännössä tarkoittaa?

OSAAMISPROFIILIN MÄÄRITTELY OLI RÄÄTÄLÖITY TEHTÄVÄN MUKAAN

Granvikin kumppanikartoituksen johtotähti oli uskottavuus: aisaparilla piti olla referenssejä vastaavista haastavista rekrytoinneista.

Vaatimuksen täytti kaksi Wise Group -yritystä. Myyntirekrytointiin erikoistunut SalesOnly vastasi Sales Executive -hausta, IT-rekrytoinnin asiantuntija Wise IT taas Senior BI Consultant -hausta. Yritykset istuvat saman katon alla ja hyödyntävät taustatyössä toistensa ja yhteisen Talent Acquisition -tiimin osaamista.

– He vakuuttivat ammattitaidollaan heti. Kun jotain sovittiin, se myös lunastettiin ensi tilassa, Granvik kertoo.

Konica MinoltaSalesOnly ja Wise IT kokoontuivat yhteiseen starttipalaveriin. Osallistujat purkivat Konica Minoltan menneisyyden, nykyisyyden, tulevaisuuden, tavoitteet, työkulttuurin ja arvot.

Kertyneestä tiedosta muodostui molempien täytettävien roolien osaamisprofiilit ja Konica Minoltan tämän päivän liiketoimintaa kuvaava kandiviestintä.

Munne kertoo järjestelmällisen alkutyön suurimmaksi arvoksi sen, että SalesOnly ja Wise IT saivat heti kiinni heidän tarpeestaan. Toinen tärkeä asia oli positoiden vaatimusten mukainen profilointi.

– Myyntitehtävän profilointi ei esimerkiksi ollut niin mustavalkoista kuin teknologialähtöinen asiantuntijapesti.

Osaamisen lisäksi persoona sai ison painatuksen.

– Transformaation aikana laiva menee ja keinuu, mutta pysyy kurssissa. Uusien asiantuntijoiden pitää olla halukkaita muuttumaan mukana, Granvik sanoo.

KIRKASTETTU TYÖNANTAJAMIELIKUVA TAVOITTI LAAJAN JOUKON ASIANTUNTIJOITA

Granvik ja Munne ovat yhtä mieltä siitä, että he eivät olisi omin avuin löytäneet nyt tavoitettuja kandidaatteja.

– Ja vaikka olisimme löytäneet, emme olisi saaneet heitä kiinnostumaan, Granvik sanoo.

Nyt valinnan varaa oli niin laajasti, että myyntipositioon valittiin lopulta kaksi henkilöä. Menestyksen taustalla on hyvän määrittelytyön lisäksi monipuolinen viestintä.

– Oli kiinnostava seurata vilkasta LinkedIn-keskustelua, jossa kumppanimme oli aktiivisesti mukana.

Työnantajamielikuvan kirkastuminen on yksi suurista rekrytointikumppanin käyttämisestä syntyvistä bonushyödyistä.

– SalesOnly ja Wise IT myivät meitä työnantajina laajalle joukolle. Tämä on hyvä alku pitkäkestoiselle kumppanuudelle.

Tilaa blogimme