Suomenkieli ..? Mitä tarkoitat… Tietenkin on osattava sujuvaa suomea?! Kuinka hommat muuten sujuisivat täällä toimistossa? Olisi erittäin tehotonta, jos me kaikki alkaisimme yhtäkkiä puhua ja kirjoittaa englanniksi? Lisäksi asiakkaamme eivät pidä siitä, että heidän on oltava tekemisissä jonkun kanssa, joka ei osaa suomea. Rekrytoija Suomessa, joka haastattelee englanniksi?? Äh, ei se suju… henkilön on osattava suomea, jos hän työskentelee IT-rekrytoijana Suomessa!

Vai ..? Seuraavassa esimerkki Wise IT:ltä Ruotsista:

Melkein neljä vuotta sitten tapasin 30-vuotiaan juuri Ruotsiin saapuneen syyrialaisen pakolaisen. Kontakti koostui aluksi viestistä joltakin, jota kutsuttiin ”lyhyeksi tieksi”. Viestissä selvitettiin, että ”lyhyt tie” oli työmarkkinakoulutus vasta saapuneille akateemisen tutkinnon omaaville henkilöille, jotka ovat opiskelleet EU:n ulkopuolella vähintään yhden vuoden. Edustaja oli kuullut positiivista Wise IT:stä ja kyseli, voisimmeko harkita erään hänen suojattinsa palkkaamista. Hän oli datainsinööri, hänellä oli monen vuoden asiaankuuluva kokemus IT-alalta. Hänellä oli lisäksi yliopistotasoinen opettajakoulutus, ja hän oli opettanut mm. verkkoasioita. Tietojen mukaan hänen englanninkielensä oli hyvä. Kuulosti jännittävältä paitsi, että hän ei osannut sanaakaan ruotsia.

Ei ruotsia? Ei edes yhtä sanaa? Harmi hänelle. Silloin sanotaan kiitos ei. Niin olisin voinut vastata. Mutta en tehnyt niin. Kuulin itseni sanovan – miksi ei? Lähetä hänet tänne haastatteluun.

Muistan ensimmäisen tapaamisemme hämmentävänä. Lähinnä siksi, että jo ennen haastattelua olin luonut käsitykseni siitä, että olen miellyttävä yhden tunnin ajan ja sitten en todennäköisesti tapaa ihmistä enää. Haastattelusta tuli aivan toisenlainen. Ehdokas oli henkilönä täysin sopiva avoinna olevaan tehtävään. Sen lisäksi hänen osaamisensa ja kokemuksensa oli rehellisesti sanoen tasolla, josta emme olisi osanneet edes uneksia, jos hakija olisi ollut ruotsalainen. Huomasin kokouksessa, että ainoa asia, joka oli palkkausprosessin jatkamista ja mahdollista työtarjousta vastaan, olivat minun ennakkoluuloni, kapeakatseisuuteni ja pelkoni siitä, mitä mahdollisesti tapahtuu, jos toimistoon tulee yhtäkkiä joku ruotsia osaamaton työntekijä.

Sam Joukhadar aloitti Wise IT:n palveluksessa neljä vuotta sitten. Aluksi hän toimi researcherina, mikä tarkoittaa, että hän haki ja houkutteli eniten haettuja IT-profiileja Ruotsissa sekä tarkasti osaamistason ja kokemuksen samalla, kun hän edusti asiakkaiden tavaramerkkiä. Tämä vaikea työ tarkoittaa useimmiten yhteydenottoa puhelimitse tai sähköpostilla ehdokkaaseen, joka ei kenties aktiivisesti hae töitä. Kommunikaatiotaitojen on siis oltava hyvät. Tänään vajaa neljä vuotta myöhemmin Sam on yksi IT-alan nimekkäimmistä rekrytoijista. Hän on IT-rekrytoijista ja IT-researchereista koostuvan tiimin esimies. Tiimi erikoistuu tehtävärooleihin, joihin on nykyisin vaikeinta rekrytoida, eli kehittäjiin ja arkkitehteihin. Hän on myös arvojohtaja, myyjä ja erittäin pidetty kollega. Lyhyesti sanottuna: rekrytointi, josta olen erittäin ylpeä.

Loppuajatus:

Ennakkoluulot ja muutosvastarinta voivat aiheuttaa kilpailukyvyn menetystä. Tämän tiedämme. Kuitenkin me kaikki toimimme useimmiten tämän vastaisesti, koska vaatimuksiimme sisältyy ”suomen-/ruotsinkieli” ja lisäksi juuri tähän vaatimukseen ei puututa tai siitä ei voi neuvotella. En väitä, että kaikki toimi hienosti heti alusta alkaen, mutta missä rekrytoinnissa niin tapahtuu? Tiedän, että Wise IT on tänään parempi, tuottavampi ja avoimempi työpaikka kuin se olisi, jos emme olisi ottaneet ensimmäistä askelta. Olen myös erittäin ylpeä, että tämän kokemuksen jälkeen olemme pystyneet vakuuttamaan monia asiakkaita siitä, että ruotsin ei tarvitse olla välttämätön vaatimus, erityisesti, kun kyseessä on IT:n erikoisosaaminen.

P.s.

Tänään Sam puhuu ja ymmärtää ruotsia hyvin, mutta tämä ei ole tärkeää. Tärkeintä on, että näemme työtä hakevissa ihmisissä enemmän kuin heidän äidinkielensä. IT-kieli on kuitenkin yleismaailmallista ja suomen-/ruotsinkieltä voi oppia muutamassa vuodessa – jos saa siihen tilaisuuden.

Ds


Lue lisää – lataa guide

Haluatko lukea lisää siitä, miten houkutella tulevaisuuden IT-työntekijöitä? Lataa opas – siinä on kuusi asiaa, jotka sinun työnantajana on tiedettävä.

Opas: Näin houkuttelet uutta IT-sukupolvea

Raportti

Tilaa blogimme

Mathias Linarfve

Wise IT:n toimitusjohtaja

Mathiaksella on 15 vuoden kokemus rekrytointialalta, niistä 4 viime vuotta Wise IT:n toimitusjohtajana. Tätä ennen Mathias on ollut muun muassa osaomistajana yrityksessä Releasy Customer Management (myyty Pulsenille) ja lisäksi toiminut monissa johtotehtävissä, kuten myyntipäällikkönä, kehityspäällikkönä ja liiketoiminta-alueen päällikkönä Manpowerilla. Mathias haluaa innokkaasti olla mukana vahvistamassa ruotsalaisyrityksen kilpailukykyä IT-alalla muuttamalla, parantamalla ja avaamalla IT-markkinat koko maailman kattavalla kilpailulle.