Viime vuosina IT-tekniikka on muuttunut paljon. Arkipäivästämme on tullut yhä digitaalisempi ja teknistä kehitystä tapahtuu koko ajan miltei huomaamatta. Vain muutamia vuosi sitten meillä ei ollut älypuhelimia. Ihmettelimme uutta julkaistua tekniikkaa ja pidimme sitä uraauurtavana uutena tekniikkana. Unohdimme uuden tekniikan sitten yhtä nopeasti kuin vaihdoimme sen vielä uudempaan tekniikkaan. Kuka muistaa Palm Pilotin, joka oli nykypäivän älypuhelinten edelläkävijä? Tai Microsofts Zunen, jonka piti haastaa Applen iPod? Ja joka katosi silmänräpäyksessä.

Uudet IT-tehtävänimikkeet kuvastavat tekniikan kehitystä

Tekniikan kehittyessä pikavauhtia myös IT-alan tehtävänimikkeitä on alettu päivittää vaikka ei aivan samaan tahtiin. Työskentelemme edelleen vanhoissa traditionaalisissa tehtävissä, kuten IT-support, IT-johtaja ja Onsite-support. Mutta nyt on käymistä tapahtumassa, ja uusia tehtävänimikkeitä alkaa hitaasti vakiintua. Markkinointi ja IT tekevät yhä enemmän yhteistyötä, ja uusia digitaalisia tehtäviä syntyy nopeasti.

Miksi tehtävänimikkeet ovat tärkeitä?

Miksi on tärkeää ottaa käyttöön uusia tehtävänimikkeitä, erityisesti kun on kyse markkinoiden halutuimpien hakijoiden houkuttelusta? Oletko rekrytoimassa uusia kykyjä yritykseesi? Älä unohda tarkistaa vanhat tehtävänimikkeenne. Työnhakijoiden mukaan tehtävänimikkeillä on nykyisin paljon merkitystä. Tehtävänimikkeen on kuvastettava yrityksen markkina-asemaa ja osoitettava, että työskennellään eturintamassa ja ajatellaan uudella tavalla. Uudet tehtävänimikkeet tehtäville osoittavat edistystä, alatietoisuutta ja vahvaa employer-brändiä. Ja kukapa ei haluaisi työskennellä mieluummin Data Center Support Specialist -tehtävässä kuin tukipalvelun työntekijänä.

 

Joitakin uusia kuumia tehtävänimikkeitä

Alla on muutamia uusia kuumia tehtävänimikkeitä, jotka vaikuttavat tulleen jäädäkseen. Joka tapauksessa joksikin aikaa …

Data Flow Analyst: Tulkitsee dataa ja ymmärtää virtauksia, mielellään ennen muita.

Content Evangelist: Työskentelee sen parissa, mitä yritys kertoo ja erityisesti miten ja missä yhteydessä niin tehdään.

Network Explorer: Vastaa siitä, että rakennetaan yrityksen liiketoimintoja verkon avulla ja niitä kehitetään ympäristön kanssa.

CDO – Chief Digital (voi tarkoittaa myös termejä Data tai Diversity) Officer: Johtaa yrityksen digitaalisia muutosprosesseja.

CXO – Chief Experience Officer: Vastaa organisaation muodostamasta kokemuksesta kokonaisuudessaan (sekä sisäisestä että ulkoisesta).

Data Visualiser: Luo rakenteen ja yleiskuvan, joilla voi osoittaa, että datan aikaansaamat liiketoimintamahdollisuudet ovat menestyksen avain.

Pilvipalveluasiantuntija: Arvioi ja päättää turvallisuuden ja saatavuuden kannalta, mitä palveluita voidaan suorittaa pilvipalvelussa

CINO – Chief Innovation Officer: Vastaa yrityksen innovaatioprosessista koskien strategioita, liiketoimintamahdollisuuksia ja joskus myös tekniikkaa.


Lue lisää – lataa opas

Haluatko lukea lisää siitä, miten houkutella tulevaisuuden IT-työntekijöitä? Lataa opas – siinä on kuusi asiaa, jotka sinun työnantajana on tiedettävä.

Opas: Näin houkuttelet uutta IT-sukupolvea

Raportti

Tilaa blogimme

Linda Freij

Aikaisemmin varatoimitusjohtaja & liiketoiminta-alueen päällikkö, konsulttitoiminta, Wise IT

Lindalla on 18-vuoden kokemus IT-alasta ja hänellä on ollut monia eri rooleja alan jännittävimmillä osa-alueilla. Hänen taustansa on laaja alkaen IT-tekniikasta ja palvelinkäytöstä Key Account Managerin tehtävään ja IT-asiantuntijoiden rekrytointikonsultin työhön. Linda bloggaa eniten IT-alalla – kaikesta alkaen IT-kykyjen houkuttelusta tulevaisuuden IT-trendeihin.