USA:ssa arvioidaan, että 50 % työntekijöistä kuuluu kategoriaan millenniaalit jo vuonna 2020 – eli kahden vuoden päästä! Y-sukupolvesta on puhuttu paljon samoin kuin siitä, kuinka yritysten pitäisi sopeuttaa toimintaansa tulevia sukupolvia ajatellen. Ongelma on siinä, että Y-sukupolvi on jo työmarkkinoilla. Nyt meidän on käännettävä katseemme eteenpäin ja keskityttävä Z-sukupolveen, joka on jo alkanut tulla työmarkkinoille.

Eri sukupolvilla on erilaiset vaatimukset – niin se vain on. Mitä enemmän luen sukupolven vaihtumisesta ja erityisesti Y- ja Z-sukupolvista, sitä enemmän minusta kuitenkin tuntuu siltä, että meidän pitäisi näiden sukupolvien välisten erojen sijasta keskittyä niitä yhdistäviin piirteisiin.

Sekä Y- että Z-sukupolvea määrittävät valistuneisuus ja kyky muuttaa asioita

Y- ja Z-sukupolven kasvuvuosien tekninen kehitys tekee heistä erittäin valistuneita. He ovat entistä enemmän huolissaan koko maailmasta – eivät vain omasta maastaan tai heitä itseään koskettavista asioista. He haluavat korjata maailmassa olevia ongelmia ja luottavat lujasti itseensä ja muihin ihmisiin. Niin nuoret kuin vanhemmatkin sukupolvet haluavat muuttaa maailmaa – mutta nuoret ovat kärsimättömämpiä ja haluavat päästä nopeasti eteenpäin. Yhteiskuntaluokalla, sukupuolella tai taustalla ei ole enää merkitystä.

Yritteliäisyys yhdistää molempia sukupolvia

Millennial Branding/Internship.comin tekemä tutkimus kertoo, että 72 prosenttia Z-sukupolvesta haluaa perustaa oman yrityksen. Kauffman Foundation teki tutkimuksen, jonka mukaan 54 prosenttia Y-sukupolvesta haluaa perustaa tai on jo perustanut oman yrityksen.

Kysymys kuuluukin: miksi sekä Y- että Z-sukupolven edustajat haluavat perustaa omia yrityksiä? Henkilökohtaisesti uskon, että kyse on halusta tehdä itseä innostavaa työtä ja vaikuttaa. Jos työskentelet itsellesi, kukaan ei määrää, mitä sinun pitää tehdä tai miten – mitä nuoret todennäköisesti kuvittelevat johtajien tekevän.

Wise-konsernissa on viimeisten viiden vuoden aikana luotu viisi uutta liiketoiminta-aluetta ja tavaramerkkiä. Tutustu vaikkapa sisaryhtiöömme Wise Professionalsiin, joka on perustanut seuraavat erityisasiantuntija-alueet: Eqonomy, the Pace ja Kimm. Eikö tämä ole valtavan hyvä esimerkki siitä, mitä yrittäjien palkkaamisesta voi seurata? He ovat innokkaita ja intohimoisia ihmisiä, jotka osaavat asiansa ja haluavat muuttaa maailmaa. Sen sijaan että Wise IT olisi luopunut lahjakkaista ihmisistä, jotka haluavat perustaa oman yrityksen, se on antanut työntekijöilleen mahdollisuuden luoda yhtiön sisällä omia tavaramerkkejään ja vaikuttaa sitä kautta. Sen takia olen Wise-konsernista ylpeä.

Arvot ja tavoitteet yritystoiminnan keskiöön, niin Y- ja Z-sukupolvi kiinnostuu

Y- ja Z-sukupolvi haluavat nähdä yrityksen ja tavaramerkin kulissien taakse. Kaiken on oltava rehellistä ja läpinäkyvää. Y- ja Z-sukupolvi etsivät aitoutta yrityksistä, joissa tai joille he haluavat työskennellä. Arvonne ja tavoitteenne ovat molemmille sukupolville tärkeitä. Kasvissyöjä ei halua työskennellä teurastamossa. Nuori, joka uskoo tasa-arvoiseen yhteiskuntaan ja haluaa vaikuttaa sellaisen kehittymiseen, ei hyväksy epätasa-arvoista kohtelua.

Miltä kotisivunne näyttävät? Onko ne helppo löytää ja ymmärtääkö niistä, mihin yrityksenne pyrkii ja miten? Oletteko kirjanneet niille arvonne? Jos ette ole, tehkää se!

One last thing…

Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa käsitellä sukupolven vaihtumista. Kaikki eivät halua Google-toimistoa pingispöytineen ja karaokelaitteineen – yleensä kyse ei edes ole sellaisen ympäristön luomisesta. Kehotankin ottamaan nuoremmat sukupolvet mukaan keskustelemaan näistä kysymyksistä. Siten saatte oikeita vastauksia. Älkää keskustelko näistä vain yrityksen johtoportaassa vaan kysykää nuoremmilta sukupolvilta, mitä he pitävät tärkeänä ja mitä he tarvitsevat voidakseen menestyä työssään. Näin hekin saavat mahdollisuuden vaikuttaa – ja sitä nämä sukupolvet arvostavat.


Lue lisää – lataa opas

Lue lisää sukupolvien välisistä eroista ja siitä, kuinka yrityksen on toimittava kyetäkseen vastaamaan eri sukupolvien tarpeisiin.

Opas: X, Y ja Z – miten käsitellä eri sukupolvia?

Opas: X, Y ja Z – miten käsitellä eri sukupolvia?

Tilaa blogimme

Ida Åkvist

Ida toimii markkinointikoordinaattorina Tukholman toimistolla.